BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
"The best teacher teaches from the heart not from the book"





Sunday, February 8, 2009

Mencari Kunci Hati


"Janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan" (Al-Baqarah: 168)

Syaitan membuat program untuk para pengikutnya. Maka daie juga semestinya ada program untuk mad'unya yang sememangnya berbeza dan murni berbanding dengan program syaitan.

"Janganlah kalian berhati lemah dalam mengejar mereka (musuh kalian). Jika kalian menderita kesakitan (kekalahan), maka mereka sesungguhnya juga menderita kesakitan, sebagaimana kalian menderitanya. Sedangkan kalian mengharap daripada Allah apa yang tidak mereka harapkan. Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana." (An-Nisa': 104).

Daie janganlah bersedih atau berputus asa jika hasil yang diharapkan tidak tercapai. Buat refleksi dan perbaiki program. Tugas daie seperti seorang doktor yang akan memberi ubat sesuai dengan penyakit yang dihidapi pesakitnya. Tidak masuk akal jika pesakit diberi ubat yang sama kerana penyakit mereka tentu berbeza-beza.

Tugas daie juga seperti seorang guru yang menghayati hati dan pemikiran pelajarnya, lalu dibimbing mereka sedikit demi sedikit, hingga tujuan yang hendak dicapai terlaksana.
Seorang daie yang ikhlas dan penuh kasih sayang tidak akan merasa sulit untuk memasukkan apa yang ada dalam hatinya ke dalam hati orang lain kerana tatapan mata yang penuhi rasa iman dan kasih sayang akan menimbulkan cinta dan keimanan.

"Katakan, 'terangkan kepadaku jika Allah mencabut pendengaran dan penglihatan serta menutup hatimu, siapa Tuhan selain Allah yang berkuasa mengembalikannya kepadamu? Perhatikanlah bagaimana berkali-kali Kami perlihatkan tanda-tanda kebesaran (Kami), kemudian mereka tetap berpaling (juga)." (Al-An'am:46)

Manusia yang sedemikian tidak memahami makna hidup dan tanggungjawab yang dibebankan. Mereka ibarat orang yang sedang tidur lena dan memerlukan orang lain membangunkannya. Siapa lagi jika bukan daie? Oleh itu daie hendaklah menjadikan penglihatan, pendengaran dan hatinya berfungsi untuk membolehkannya membuka pintu hati yang tertutup itu, biiznillah.

" Maka disebabkan rahmat Allah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu berlaku keras lagi berhati kasar, tentulah mereka akan menjauhkan diri dari sekelilingmu." (Ali Imran:159)

"Tiada suatu musibah pun yang menimpa sesorang kecuali dengan izin Allah. Barangsiapa beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya." (At-Taghabun:11)

Perasaan dan kasih sayang adalah "bahasa" antarabangsa. Dengan bahasa inilah generasi pertama umat ini menakluki dunia dan menjadi lentera kehidupan.


(Rujukan: Abbas As-Sissy. 2006. Bagaimana Menyentuh Hati)