BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
"The best teacher teaches from the heart not from the book"





Sunday, March 1, 2009

Siri Bedah Hati 1: Tiga Darjat Manusia

Ibn Taimiyyah dalam kitabnya At-Tuhfah al-'Iraqiyyah fi al-'Amal al-Qalbiyyah wa Yaliha Amradh al-Qulub wa Syifa'uha (Gerak-Geri Qalbu: Dilengkapi Analisis Tentang Penyakit-Penyakit Hati dan Pengobatannya) mengkategori darjat manusia kepada tiga:

Orang yang menganiayai diri sendiri

Mereka ini adalah orang yang berbuat maksiat dengan meninggalkan apa yang diperintahkan Allah dan mengerjakan apa yang dilarangNya.

Orang yang pertengahan

Mereka ini melaksanakan perkara-perkara yang diwajibkan dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang/haram.

Orang yang bersegera dalam kebaikan

Mereka adalah orang-orang yang melaksanakan perkara wajib dan sunnah serta meninggalkan perkara haram dan makruh.

Di manakah kedudukan kita? Bolehkah kita mencapai darjat orang yang bersegera dalam kebaikan? Jawapannya ya. Taubat adalah jalannya. Pertama kita perlu tahu dan sedar akan perbuatan kita yang salah dan bertaubat kepada Allah untuk tidak mengulanginya. Selagi seseorang itu tidak menyedari perbuatan salahnya (kerana menganggap ianya baik), maka selama itulah dia tidak akan bertaubat. Oleh itu kita hendaklah sentiasa memohon hidayah Allah SWT agar ditunjukkan kita jalan yang benar.

"Dan orang-orang yang mendapat petunjuk, Allah menambah petunjuk epada mereka dan memberikan kepada mereka (balasan) ketakwaannya." (Surah Muhammad:17)

Orang yang berpaling daripada kebenaran yang diketahuinya kerana mengikut hawa nafsunya adalah orang yang ditimpa penyakit yang boleh mengakibatkan hatinya menjadi buta. Firman Allah SWT dalam surah Al-Maidah: 15-16 yang bermaksud:

"Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka, dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik."

Na'uzubillahi min dzalik. Semoga kita sentiasa menjaga hati kita daripada ditutupi debu-debu hitam dosa.